ICT in onze school

ICT is de afkorting van informatie- en communicatietechnologie.
Informatietechnologie: De computer, en zeker het internet, is in onze huidige maatschappij dé nummer één om informatie op te zoeken zonder veel moeite. Leerlingen leren doelgericht informatie zoeken met behulp van een zoekmachine voor werothema’s en andere doeleinden.
Communicatietechnologie: Chatten, maar ook eenvoudig een e-mail versturen, behoort tot de mogelijkheden.
Tegenwoordig is de computer het middel bij uitstek om iets op papier te zetten. Geen typmachines meer! Leerlingen typen hun nieuwjaarsbrieven op de computer, schrijven een brief naar de burgemeester, enzovoort. Met een simpele druk op de knop rolt het resultaat uit de printer. Fierheid alom wanneer kinderen hun werk kunnen tonen aan anderen. Natuurlijk is dit slechts één van de vele taakgerichte doelen die leerlingen met computers kunnen verwezenlijken.
Het is echter niet de bedoeling dat we kinderen voorbereiden met een cursus Word of Excel. Op een speelse en ontdekkende manier komen bepaalde onderdelen vanzelf aan bod, maar het programma op zich is geen doel.
ICT als ondersteuning van het leerproces
ICT moet het leerproces ondersteunen. Dit betekent dat leerlingen hetgeen ze in de klas leren verder inoefenen en verdiepen met de computer. Denk hierbij aan:
- Informatie opzoeken op het internet
- Een e-mail versturen
- Een presentatie maken in PowerPoint
- Werken met Paint
- Een eenvoudig werkje uittypen in Word
- …
ICT is een motiverend middel om leerstof op een andere manier te verwerken.
Kinderen moeten leren kennismaken met dit medium, ermee leren omgaan en het integreren in hun dagelijkse werk- en leerprocessen.
De nadruk van ICT op onze school ligt op competenties die aansluiten bij de visie op de eindtermen. De leerlingen:
ICT-competenties op onze school
Onze leerlingen ontwikkelen verschillende ICT-vaardigheden die hen ondersteunen in hun leerproces:
- Ze hebben een positieve houding tegenover ICT en zetten het actief in als hulpmiddel bij het leren.
- Ze gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en efficiënte manier.
- Ze kunnen zelfstandig oefenen in een digitale leeromgeving.
- Ze zijn in staat om zelfstandig te leren met behulp van ICT.
- Ze kunnen ICT creatief inzetten om hun eigen ideeën vorm te geven.
- Ze kunnen digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT.
- Ze kunnen ICT gebruiken om informatie op een heldere manier aan anderen te presenteren.
- Ze communiceren veilig, verantwoord en doelgericht via digitale middelen.
De voortgang van deze competenties wordt geëvalueerd aan de hand van een doelenrapport. Hierin zijn de ICT-vaardigheden vertaald naar concrete leerdoelen die gedurende het schooljaar aan bod komen en waaraan elk kind zal werken. In het rapport worden enkele specifieke onderwerpen uitgelicht die in de lessen behandeld zijn.
Om deze doelen te bereiken, maken we gebruik van verschillende digitale leermiddelen. Iedere school beschikt over een computerklas Kinderen leren vanaf de eerste kleuterklas tot en met het vierde leerjaar doelgericht werken met iPads. In de derde graad werken de leerlingen met een Chromebook. Daarnaast maken ze kennis met zowel unplugged als plugged coderen, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van hun computationeel denken.
Dhr. Machtelinckx Hans vervult de rol van technisch ICT-coördinator, terwijl Dhr. Verheyden Hunter verantwoordelijk is voor de pedagogische ICT-coördinatie binnen GVB-Het Groene Lilare.
2 de leerjaar
Typelessen 4de leerjaar
Coderen 6de leerjaar
Website coderen
Werken met m- bot
Instructiefilm ; werken met Mbot
ONLINE OEFENEN
Via deze webpagina https://www.symbaloo.com/mix/onlineoefenen1 kan uw zoon of dochter online oefeningen maken zowel in de klas als thuis.
